Thursday, January 07, 2010

Några läsarkommentar om boken Jag lutar mig mot dig och flyger

obs. info om boken längre ner på sidan

läs recension av Måns Ivarsson HÄR

"Vad glad jag blev av att läsa din bok! Tyckte verkligen att jag kom Buenos Aires lite närmare genom dina ord, minskade saknaden för en stund. Och tangon har du också satt ord på, utan att förenkla, förminska och banalisera. Den lever sitt eget liv i din text, liksom i verkligheten. Där fanns så många vackra meningar jag kommer gå tillbaka till och läsa om och om igen"Ericka Nilsson, tangodansande psykolog

"mycket sälta och humor"
Birgitta Holm, författare, tanguera och professor em. i litteraturvetneskap

"Vill varmt rekommendera Kristin Bjarnadottirs prosalyriska "Jag lutar mig mot dig och flyger"
Fredrik Agell, litteraturvetare i Stockholm

"Först när jag läste högt började jag förstå. Då fattade jag meningen, rytmen ..."
Tandläkare vid Odontologen GU

"jättefin o rolig! ... sen lär jag mig en del om tangon av den sista delen"
Carlolina Windius, djurtämjare och spanskstuderande GU

"jag har läst den fina texten. Gillar den!"
Charlotte Rivero, tangopedagog

"en lisa för själen när man kommer hem från en tangofestival och lider av abstinens"
Helena Klint, dansande konstnär i Falköping

"vissa rader är så underbart träffande, som till exempel 'andra vänner tål en mindre och mindre'"
Tanguero och författare från Uruguay

"det där med att sluta tänka, och frågan om vad man då tänker, är en tanke jag tyckte om" Tanguera och socialarbetare i Göteborg

"det finns en lätthet, enslags lättja jag tycker om och en dansant ton"
Mats, scenograf på Södermalm

"jättefina texter, som lösgodis för själen, man kan ta fram det när man känner längtan"
Anita Roempke, Göteborg.

"Härligt att läsa! verkligen! Jag liksom flög igenom den och sen var det slut. Ville ha mer. Men då kanske man får börja om. Från början...?"
Amelie Larsson, Göteborg.

"Jag tycker mycket om den! Intressant att läsa för mig som för och just börjat följa. Den öppnade flera mentala fönster hos mig!"
Per


"Jag blev så upprymd av tangolycka och längtan till Buenos Aires när jag läste "Jag lutar mig mot dig och flyger" att jag köpte mig en flygbiljett! Boken väckte många slumrande minnen av känslor, lukter, smaker och tango ro eller oro.. Jag reste nog till Buenos Aires redan medans jag läste och jag tror jag har blivit kvar sedan dess.. Tack! "
Gilda Stillbäck

"Har läst din bok och tycker att det är rytmiskt och måleriskt. Så bra!"
Else Uhlmann bildkonstner



"Måste bara ge dig massor av beröm för boken "jag lutar mig mot dig och flyger". Fantastiskt vackert skriven är den. Som nybörjare i tangovärlden får den mig att vilja dansa mer och uppleva mer av vad denna säregna värld har att erbjuda.
Fantastiskt skrivet!"
Emma Rådahl, Uppsala

"Jag har mycket nöje av att läsa din bok ! Du förmedlar fantastiskt det som spirar inom mig ... Tack !"
Peter Buchar www.qiart.com


"Med få och enkla ord lyckas du beröra flera delar av mina tankar och känslor på samma gång. Ditt sätt att kombinera ord och meningar på i första texten kring tangolivet och dess drivande vind till andra världar känns fjäderlätt, smärtsamt och humoristiskt på samma gång. När jag läser boken som en helhet känns det som att den med ett öppet sinne ringar in kärlek, längtan, skuld, orättvisor och lidande utan att nudda vid dem. Enligt mig så gestaltar du med dina berättelser om tangoberoende några av livets stora dilemman."

December 2014, Isabella Rincón